În Germania, la Hamburg, este lansat la apă, vasul Bismarck, cel mai mare vas de luptă din lume

“Bismarck” a fost o navă de luptă germană, de tipul cuirasat, din clasa Bismarck(care mai cuprindea o a doua navă Tirpitz). Bismarck avea o lungime totală de 251 m și o lățime de 36 m, atingând o viteza de 30 de noduri (55.58 km/h). Nava a fost construită în Hamburg, în șantierul naval Blohm&Voss. Construcția a început în 1936, vasul a fost lansat la apă în 14 februarie 1939, intrând în dotarea Marinei Militare Germane în 24 august 1940. Echipajul era format din 103 ofițeri și 1962 de marinari.

Vasul a participat la o singură misiune de lupta, avand numele de cod Rheinübung(Exercițiul Rin), care avea drept scop interceptarea convoaielor britanice și americane din Atlantic, care asigurau aprovizionarea cu alimente a Marii Britanii. Cu această ocazie, Bismarck a angajat o luptă cu nava HMS Hood, a Marinei Regale Britanice, scufundând-o. Scufundarea navei-amiral Hood într-o bătălie de 8 minute a produs consternare și groază în Marea Britanie. Winston Churchill a emis faimosul ordin “Scufundați cuirasatul Bismarck!”, ceea ce a pornit o adevărată hăituială în Atlanticul de Nord. La rândul său Bismarck a fost avariat, fiindu-i blocată cârma, de către o torpilă lansată de un avion de pe HMS Ark Royal, iar după 3 zile și nopți de urmărire și schimb de focuri, a fost într-un final scufundat pe 27 mai 1941.

Asupra modului de scufundare exista dispute, pe de o parte Marina Regala Britanica, sustine ca Bismarck a fost avariat de catre torpilele lansate de catre HMS Dorsetshire, iar pe de alta parte supravietuitorii de pe Bismarck sustin, ca vasul a fost scufundat de catre echipaj, pentru a evita capturarea sa de catre inamic. Locatia exacta a nafuragiului nu a fost cunoscuta cu exactitate pana in 8 iunie 1989 cand epava a fost descoperita de catre Dr. Robert Ballard.

Crucișătoarele britanice au reușit să saleveze doar 115 oameni din cei peste 1500 de pe Bismarck, înainte de alarma unui atac submarin. Un U-boot german a fost detectata în zonă, dar neavând torpile, nu a putut ataca. Comodorul britanic neputând risca un atac, a ordonat retragrea cu toată viteza din zona periculoasă, astfel că aproximativ 1400 de marinari germani au murit în apele înghețate. În Marea Britanie, victoria a fost sărbătorită triumfal, în timp ce în Germania, pierderea celei mai mari nave de război l-a determinat pe Hitler să blocheze pentru tot restul războiului raidurile marilor nave de suprafață, preferând doar angajarea submarinelor și a distrugătoarelor. Astfel, nava-soră a lui Bismarck, Tirpitz, și-a petrecut cariera militară prin porturi și fiorduri, fără a-și putea demonstra capacitatea de luptă.

By Bundesarchiv, Bild 193-04-1-26 / CC-BY-SA 3.0, CC BY-SA 3.0 de, Link

 

InfoAzi

Astazi in lume. Astazi online.