Sf. Arhanghel Gavril (sarbatoare greco-catolica)
Sfantul Arhanghel Gavriil (sau Gabriel) a fost numit voievod (conducator) al ostirilor ceresti; numele lui este asociat cu multe intamplari din Sfanta Scriptura, si mai ales cu vestirea catre Maica Domnului a zamislirii Domnului Iisus Hristos. Astfel, rolul sau cel mai important a fost considerat cel de vestitor al mantuirii oamenilor. Biserica ține Soborul Sf. Arhanghel Gavriil pe 26 martie, in ziua urmatoare Bunei Vestiri, si iarasi pe 13 iulie; de asemeni, este sarbatorit impreuna cu ceilalți Arhangheli pe 8 noiembrie.
Numele de Gavriil provine din ebraica, insemnand “Omul lui Dumnezeu”. O alta traducere ar fi “Dumnezeu este puternic”. Proloagele de la Ohrida il expliciteaza astfel: “Omul-Dumnezeu. Sfintii Parinti, cand vorbesc despre Buna Vestire, spun ca un arhanghel cu acest nume a fost trimis pentru a arata cine si cum avea sa fie Acela care trebuia sa se nasca din Cea Preacurata. Astfel, Acesta va fi Omul-Dumnezeu, Dumnezeu tare si puternic”.
Gavriil si Mihail sunt arhanghelii care apar cel mai mult in Sfanta Scriptura, desi s-ar putea spune ca rolul celui dintai este prezentat mai pe larg. In Vechiul Testament, este menționat cu numele lui doar in doua viziuni ale profetului Daniel (a se vedea Daniel 8 si 9). Aici, el ii arata lui Daniel viitorul lui Israel. De asemenea, Sfanta Traditie ne arata ca Gavriil este cel care l-a inspirat pe profetul Moise sa scrie Cartea Facerii sau chiar intregul Pentateuh. Literatura rabinica tarzie afirma ca tot el a fost ingerul care l-a invațat pe Iosif cele saptezeci de limbi pe care trebuia sa le cunoasca pentru a putea guverna Egiptul, dar aceasta nu face parte din textul propriu-zis al Carții Facerii.
Motivul pentru care Gavriil este atat de mult cinstit in tradiția Bisericii este insa rolul pe care l-a avut la Buna Vestire si cu alte ocazii in Noul Testament, conform Tradiției (desi numele sau nu apare explicit in text). Astfel, in Luca 1, Gavriil ii apare mai intai lui Zaharia, tatal Inaintemergatorului Domnului, Sfantul Ioan Botezatorul. Zaharia refuza mai intai sa creada ca el si soata lui stearpa, Elisabeta vor avea un copil la varsta lor inaintata. Atunci, ingerul ii spune: “Eu sunt Gavriil, cel ce sta inaintea lui Dumnezeu. Şi am fost trimis sa graiesc catre tine si sa-ti binevestesc acestea” (Luca 1, 19). Apoi il pedepseste pe Zaharia sa ramana mut pana la nasterea copilului, pentru necredinta lui.
Adesea, se considera ca tot Gavriil a fost ingerul care a vestit nasterea Maicii Domnului parinților Ei, Ioachim si Ana si cel care i-a aparut in vis Dreptului Iosif, logodnicul Fecioarei, spunandu-i ca sarcina Mariei era intr-adevar minunata si ca trebuia sa o ocroteasca si sa aiba grija de Ea si de Prunc. Astfel, el a fost personajul-cheie in vestirea catre omenire a Intruparii Domnului Iisus Hristos. Tot el va fi cel care va vesti A doua Venire a Domnului, sufland intr-o trambita.
In sfarsit, Gavriil a fost de fața la Patimile si la Invierea Domnului. Se considera ca el era misteriosul “tanar imbracat doar cu o fasie de panza… care il urma pe Iisus” (Marcu 14, 51-52). Tot Gavriil a fost cel care a vestit Invierea Domnului Femeilor Mironosite, la mormant. Intrucat Ingerii sunt ființe netrupesti, pot fi dificil de distins unii de altii in icoane, desi iau forma umana atunci cand se arata oamenilor. Totusi, Gavriil apare de regula in icoane cu anumite atribute distinctive. De obicei, poarta vesminte albastre sau albe; poarta fie un crin (simbol al Maicii Domnului), o trambita, o faclie, o creanga din Rai daruita lui de catre Maica Domnului sau o lance in mana dreapta adesea poarta o oglinda de jasp, pe care apare litera Χ – prima litera a numelui lui Hristos (Χριστος) in limba greaca) – in mana stanga. El nu trebuie confundat cu Arhanghelul Mihail, care poarta o sabie, un scut, o creanga de curmal, in timp ce in mana cealalta poarta o lance sau un steag alb (eventual cu o Cruce rosu-aprins peste fondul alb); de regula, acesta poarta vesminte rosii. Misiunea specifica a Arhanghelului Mihail este de a-i distruge pe dusmanii adevaratei Biserici (de aici tema militara), in timp ce misiunea Arhanghelului Gavriil este de a vesti mantuirea omenirii.