Din inceputurile impodobirii manuscriselor la romani. Gavriil Uric

Gavriil traieste si isi desfasoara activitatea de monah la aceeasi manastire – Neamt – ca si tatal sau. Tatal era mic boier din Moldova; se va calugari luandu-si numele de Paisie.

A fost inzestrat cu darul scrisului ales si impodobit cu ornamente si miniaturi chiar din primii ani ai creatiei sale, dar in timpul vietii a deprins noi elemente in acest domeniu, inclusiv din arta populara care l-a inspirat, ajungand sa adauge noi frumuseti la ceea ce se realiza in mod obisnuit, de regula, in atelierul nemtean si nu numai. A trait si creat in veacul al XV-lea.

Manuscrisele copiate si impodobite de Gavriil Uric cuprind texte religioase in greaca si slavona. Principalele creatii erau: Evanghelii, texte patristice si hagiografice. Deosebit de insemnat este Tetraevangheliarul din 1429, slavo-grecesc, pastrat la Biblioteca Bodleiana din Oxford. Manuscrisul este impodobit cu ornamente si miniaturi viu colorate – predomina aurul, apoi culorile rosu, albastru, violet, verde. Litera este inalta, eleganta. La inceputul fiecarei Evanghelii este reprezentat Evanghelistul la care se refera textul – acopera o intreaga pagina – intr-un cadru arhitectonic bizantin. Evanghelistii sunt prezentati pe tronuri, cu pupitre si uneltele de scris. Si frontispiciile si initialele constituie si ele elemente artistice remarcabile. Acest manuscris a fost scris si impodobit la porunca Doamnei Marina, sotia lui Alexandru cel Bun.

Arta lui Gavriil Uric va fi continuata de alti mari maestri, mai ales din vremea lui Stefan cel Mare. Unele dintre detaliile manuscriselor lor vor fi preluate si in arta tiparului. Un exemplu este preluarea unor astfel de modele din manuscrisele lui Uric de catre mesterul tipograf Macarie in creatiile sale, de fapt primele lucrari imprimate la noi.

*sursa foto – radioromaniacultural.ro – Tetraevangheliarul

InfoAzi

Astazi in lume. Astazi online.