S-a nascut Anthony Quinn, actor de film american de origine mexicana (d. 2001)
Antonio Rudolfo Oaxaca Quinn s-a nascut pe 21 aprilie 1915 in Chihuahua, Mexic. Tatal sau, Francisco Quinn, devine asistent cameraman la un studio de film de Los Angeles. Bunicul din partea mamei a fost irlandez, iar restul familiei sale era de origine mexicana.
Dupa o viata extrem de modesta in Mexic, familia se muta la Los Angeles, California. Urmeaza cursurile de la Polytechnic High School si mai tarziu Belmont High, dar in cele din urma renunta. Studiaza mai apoi arhitectura sub indrumarea lui Frank Lloyd Wright la studioul marelui arhitect, Taliesin, din Arizona. Quinn a fost aproapiat de Wright, care l-a incurajat sa incerce actoria. Dupa o scurta ucenicie in teatru, Quinn intra in lumea Hollywood-ului si in 1936 primeste o varietate de roluri mici in mai multe filme de la Paramount, inclusiv un razboinic indian din “The Plainsman” (1936), regizat de omul care mai tarziu avea sa ii devina socru, Cecil B. DeMille.
Contractul cu Paramount, ii va aduce in special roluri de personaje negative si/sau tipuri etnice. In calitate de cetatean mexican – el va deveni cetatean american doar in 1947 – este scutit de inrolare in armata. Cu multi actori aflati pe front in cel de al doilea Razboi Mondial, Quinn reuseste sa prinda roluri tot mai serioase. In plus, casatoria cu Katherine DeMille, ii va permite accesul in cercurile privilegiate ale societatii de la Hollywood.
Dezamagit de cursul carierei sale, nu si-a reinnoit contractul cu Paramount, in ciuda sfaturilor primite. In ceea ce il priveste pe socrul sau, Quinn simte ca nu a fost niciodata acceptat de acesta din cauza radacinilor sale mexicane.
Isi increapta atentia inspre teatru si revine pe scena. Interpretarea lui Stanley Kowalski in “Un tramvai numit dorinta”, in Chicago și pe Broadway (unde il inlocuieste pe legendarul Marlon Brando), ii aduc recunoasterea de care avea nevoie.
Marlon Brando si Elia Kazan, cel care a regizat “Un tramvai numit dorinta” joaca un rol crucial in afirmarea sa artistica. Kazan este constient de faptul ca cei doi au fost rivali potentiali, datorita portretizarii personajului Kowalski, cu toate acestea ii alege pe cei doi pentru a juca rolurile unor frati in filmul sau biografic despre revolutionarul mexican, Emilio Zapata – “Viva Zapata!”(1952), rol care ii va aduce lui Anthony Quinnn un premiu Oscar, pentru cel mai bun actor in rol secundar, devenind astfel primul mexican-american care castiga un Oscar.
Al doilea Oscar avea sa vina in 1957, tot pentru cel mai bun actor in rol secundar, de data aceasta pentru intrepretarea lui Paul Gaugain in filmul biografic “Vincent van Gogh, Lust for Life”(1956), regizat de Vincente Minnelli si in care l-a avut partener pe Kirk Douglas.
In urmatorul deceniu Quinn traieste in Italia si devine o figura majora a cinematografiei mondiale. Apare in mai multe filme italiene si ofera o intrepretare magistrala directorului de circ care abrutizeaza sufletul Giuliettei Masina in capodopera regizata de sotul ei, Federico Fellini – “La Strada”(1954).
Alternand intre Europa si Hollywood, Quinn isi construieste o reputatie impecabila, fiind recunoscut drept un actor de mare valoare.
Urmeaza a treia nominalizare la Oscar, de data aceasta pentru cel mai bun actor in rol principal, pentru George Cukor din “Wild Is the Wind” (1957). Interpreteaza rolul unui luptator grec din rezistenta impotriva ocupatiei naziste in mega-succesul “Tunurile din Navarone”, primeste felicitari pentru interpretarea boxerului din “Requiem for a Heavyweight” (1962). Joaca apoi alaturi de Peter O’Toole in capodopera lui David Lean – “Lawrence al Arabiei”(1962), primeste rolul lui Barabbas in blockbuster-ul cu acelasi nume.
Doi ani mai tarziu ajunge la apogeul carierei sale, interpretandu-l magistral pe Zorba grecul(1964), interpretare care ii va aduce si a patra(ultima) nominalizare la Oscar pentru cel mai bun actor. Anii ’60 – cu o singura exceptie, ecranizarea romanului “Magul”(1968); se pare ca nimic nu a putut impiedica nereusita acestui film – au fost cei mai buni ani ai carierei sale.
Cariera sa pierde din elan in anii ’70. In afara de rolul lui “Aristotel Onassis” din “The Greek Tycoon”(1976), restul rolurilor principale au fost cel al lui Hamza in controversatul “The Message” (1976), apoi rolul unui arab(Zulffiqar) in Caravans(1978) si al unui patriarh mexican in “Copiii lui Sancez”(1978) si cateva alte roluri.
In 1983 reia rolul lui Zorba grecul, de data aceasta pe Broadway, intr-un musical care va fi jucat pret de 362 de spectacole. In anii ’90 continua sa lucreza in mod constant in film si televiziune fara insa a mai avea roluri memorabile.
Ultimii ani ai vietii ii petrece in Bristol, Rhode Island, unde picteaza si sculpteaza. Moare internat in spital, in Boston, pe 3 iunie 2001, in urma unei pneumonii si a unei insuficiente respiratorii legata de lupta cu cancerul pulmonar. Avea 86 de ani.
*imagine – Anthny Quinn in Zorba grecul